Изисквания към файловете за цифров, офсетов и широкоформатен печат

Изисквания, които гарантират безпроблемен, качествен печат

*** Първият преглед е включен в цената. Всеки, следващ преглед на файл се таксува 10 лв. с ДДС

  • Прием на файлове с разширениe .PDF
  • Всеки файл за печат да е придружен от превю в PNG или JPG, защото понякога се използват прозрачности, при което изчезват обекти и ние нямаме база за сравнение.
  • Всички обекти да са в цветови модел CMYK.
  • Внимание! За да се предотврати пренасищането с мастило и образуването на неприятни петна, сборът от стойностите на цветовете в CMYK трябва да е максимум 280. 
  • Резолюцията на растерните изображения да е 250-300dpi.
  • Да се предвиди наддаване от фона + 2 мм от всяка страна. Ако не се наддадат тези 2 мм от всяка страна, след печат визитка 90×50 мм например, ще бъде отрязана до 86×46 мм.
  • Текст или други обекти – да бъдат на 5 мм навътре от обрязания размер или на 7 мм от наддадения размер, тъй като са застрашени от ножа.
  • Всички текстове да са конвертирани в криви.
  • Ако текстът е в черно, да е 100% в черния канал (K),  а не във всички цветови канали. Причината: Невъзможност за напасване при печат. Практиката е да се подсилва само черния фон, но не и черния текст.
  • Всички ефекти като прозрачности, сенки и преливки да бъдат изравнени (flattening) или конвертирани в Bitmap.
  • Да се внимава във файловете да няма Overprint!
Транспаранти от винил

Транспаранти от винил

– Какво се нарича отстъп в печатница?


– Текстове или снимки трябва да са на 5 мм навътре от обрязания формат. В противен случай е възможно те да бъдат срязани.

Най-често пренебрегваното правило – липса на наддаване за обрязване:

+2 мм наддаване за обрязване на всяка страна – например: Ако размерът в готов вид е 90×50 мм, се добавят 2 мм от всяка страна и файлът става 94×54 мм, НО:

Наддавате от фона, а не бял фон, защото идеята не е просто да има някакъв фон, а да се наддаде от основния фон на дизайна, така че при рязане, ако ножът мръдне в някоя посока, фонът да замаскира това мръдване. Ако оставите бял фон и ножът мръдне 2 мм надясно, вляво “ще светне” бяла ивица. Вижте схемата по-долу.

Пример за визитки 90×50 мм:
Рамка 1 с размери 80×40 мм, извън която да не излизат снимки и текстове.
Рамка 2:  94×54 мм – в нея поместете фона. След обрязване ще изчезнат по 2 мм от всяка страна, но дори ножаря да мръдне с 2 мм наляво или надясно, няма да се забелязва.

Примерна схема за подготовка за печат на флаер с размер 100x200 мм.

Примерна схема за подготовка за печат на флаер с размер 100×200 мм.

 

Текст или други обекти, застрашени от ножа – да са на 5 мм навътре от края на изделието.

Когато даден обект е близо до ръба, е възможно при рязането да има отклонение и когато има буфер от 5 мм, ВИЗУАЛНО не се забелязва мръдването. Когато обектите са прекалено близо – веднага се вижда.

Ето ви точните размери на стандартните формати с наддааване:

Размер: 90×50 мм.
94/54 мм. след наддаване

За размер: 90×60 мм:
94/64 мм
след наддаване за рязане

За размер: 100×100 мм:
104/104 мм след наддаване за рязане

За размер: А6, 105/148 мм:
109/152 мм след наддаване за рязане

За размер: А5, 210×148 мм:
214×152 мм след наддаване за рязане

За размер: А4, 297×210 мм
301/214 мм след наддаване за рязане

За размер: А3, 420×297 мм
424×301 мм след наддаване за рязане

Какви изисквания имаме за CMYK?

CMYK е цветови профил, който се използва за печат. Означава Cyan (C), Magenta (М), Yellow (Y)и Black (K) и това са четирите цвята, които при смесване произвеждат пълноцветен печат.

4+4?

Означава пълноцветен печат от двете страни на изделието.

RGB

е съкращение от цветовете в светлинния спектър – червена светлина (Red), зелена светлина (Green) и синя светлина (Blue), които при комбиниране създават всички цветове, нужни за възпроизвеждане на екранни изображения. Поради своите характеристики този модел е подходящ за използване при изработка на уеб дизайн, видео и други изделия, които се гледат на дисплеи, но не подходящ за печат.
Често допускана грешка е да се проектира в RGB, а файлът за печат да се подава  в CMYK. При конвертирането на RGB в CMYK цветовете се променят. Това, което се вижда на монитора в режим RGB, се оказва различно след печат по CMYK. Цветовете на монитора по RGB ‘светят’ чак неестествено.

Изисквания за резолюцията на растерните изображения

Качеството на растерните изображения (напр. снимки) зависи от разделителната способност (резолюцията). Резолюцията определя колко пиксела (точки) има на инч и се измерва в точки на инч (dpi). За добро изображение при печат е необходима резолюция от 300 точки на инч.  И разбира се цветовият профил отново трябва да е CMYK. Често допускана грешка е да се вземат от интернет снимки с резолюция 72 dpi (достатъчни за екран) и да се използват при проектите за печат. Резултатът е “размазващ”.

Размер и наддаване при печатните изделия

Много е важно наддаването да се предвиди още при създаването на проекта. Всички елементи които стигат до края на формáта трябва да продължават  навън с по 2 мм от всяка страна. Например файлът за флаери А6 (105/148мм) с наддаването става 109/152 мм. Благодарение на това се предотвратява появата на бели линии при довършителните процеси (рязане, щанцоване и др.).

Проблемът с черното

При печат в цветовият профил CMYK на много клиенти черното не им изглежда “достатъчно черно”.  Решението на проблема е да го “напомпаме” с процент от останалите цветове. Да, но доколко това е допустимо без да нанесе вреди. Тънките черни линийки в малките формати не е нужно да бъдат подсилвани. В противен случай може да се размажат. Подсилват се само големи площи и то умерено. Общият сбор на проценти (насищане) от четирите канала не трябва да надвишава 280. Съотношението C- 40, M- 30, Y- 20, K- 100 e напълно достатъчно за получаване на подсилено черно. Композитното черно от смесването на мастилата C- 100, M- 100, Y- 100, K- 100 е сигурна предпоставка за проблем – получаване на петна, например.

Разгледайте нашата Facebook страница.

Билблиотека шаблони с дизайн на визитки – тук. Ако ви хареса дизайн – изпратете ни го.

AboutИвайло Манахов

Всички поръчки на рекламни материали са под мой контрол: Ивайло Манахов-управителя на Танграм медия груп ЕООД. Директен имейл: admin@tangram.bg