Термини, наименования в рекламния бизнес

Термини, които ще улеснят запитванията ви към печатниците.

Най-важните термини, подредени в категории:

Хартии

Хартия 350 гр. мат
Хартия, на която се печатат повечето визитки. Препоръчваме след печат да се ламинира.

Хартия 115-130 гр. гланц
е на флаерите, които най-често ни раздават.

Офсет
Хартията за принтер

Обемна вестникарска
Прилича на вестникарска, но е по-дебела.

Рязане в нестандартна форма

Щанца
Представете си нож, който е огънат във формата на изделието – например кутия. Щанцата е инструмент за изрязване на дадено изделие с един удар.

Щанцоване
Процесът на рязане.

Довършителни операции

Скрепване:
Начинът на съединяване при многолистовите изделия:
Спирала
2 телчета – по-долуи е обяснено
Термолепене- по-долуи е обяснено

Сглабяне с телчета
Използва се при многолистовите изделия – например страниците на рекламната брошура се скрепят с две телчета и изделието прилича на книга.

Лепен гръб
Вместо с телчета, страниците на многолистовото изделие са слепени – термолепене.

Концево шиене
Преди лепенето страниците на многолистовото изделие се зашиват една за друга.

Книжно тяло
Частта от многолистовото изделие, в която е основното съдържание – например: При книгите това е основният текст или корицата е обвивката, която да ни привлече, кнжното тяло е съдържанието.

Спирала
Поставят се по късите или дългите страни на изделието. Биват метални и пластмасови. Поцвят – бели, черни и цветни.

Ламинат
Материал, който се добавя след като печатната кола е отпечатана. Предпазва рекламния материал и му придава усещане за гланц, мат, сатен. Най-често се използва 30 микрона.

Селективен лак
Например върху матова повърхност – само логото е гланцово. Още се нарича, зонален, частичен. Бива плосък и обемен

Предпечат, изисквания към файловете за печат

Резолюция
Печатът полага определени точки на инч и когато резолюцията е ниска – насищането с точки мастило ще е с недостатъчна плътност и печатът ще изглежда пикселизиран.

4+4
Означава, че печатът е двустранно цветен.

CMYK
Съкращение от пълноцветен печат.

Pantone
Мастило, което е произведено от готов цвят, а не с еполучава от смесването на няколко цвята както при CMYK.

Как да отправим правилно запитване за печат към печатницата – термини?

  1. Размер на изделието – задължително в сгънат и разгънат вид – например:
    Широчина в сгънат вид: 210 мм.
    Широчина в разгънат вид: 420 мм.
    Височина в сгънат вид: 297 мм.
    Тези уточнения се налагат, защото понякога изделието се отваря нагоре и ако сме задали височина 210 мм., в печатницата няма как да предположат това. Ще получите оферта, ще поръчате и ще получите издели, което се отваря вместо нстрани – нагоре. Затова ако ще се отваря нагоре – подавате запитването така:
    Височина в сгънат вид: 210 мм.
    Височина в сгънат вид: 420 мм.
  2. Цветност:
    4+4 означава, че печатът е цветен, двустранно
    4+0 – едностранно, цветен печат
    4+1 – от едната страна е цветно, от другата е един цвят, но задължително упоменете кой е този цвят.
  3. Хартия: 115-130 гр. гланц е на флаерите, които най-често ни раздават. На 350 гр. в повечето случаи са напечатани визитките.
  4. Скрепване:
    Спирала
    2 телчета
    Термолепене
  5. Ако изделието е многолистово – уточнявате колко страници е корицата и колко е книжното тяло – например:
    Пример 1: Корица 4 страници, книжно тяло 16 страници – винаги кратно на 4. И уточнявате хартията и цветността за корицата. Хартията и цветността на книжното тяло.
    Приемр 2: Цялото изделие е 20 страници – корици и книжно тяло.

Оптимизация и ефективност. Професионални решения от Manahov.com

AboutИвайло Манахов

Всички поръчки на рекламни материали са под мой контрол: Ивайло Манахов-управителя на Танграм медия груп ЕООД. Директен имейл: admin@tangram.bg