News Outdoor с монопол върху спирките в Бургас

Ликът на кмета на Бургас Димитър Николов, както и предизборните му послания най-вероятно ще лъснат върху бургаските спирки догодина.

Ликът на кмета на Бургас Димитър Николов, както и предизборните му послания най-вероятно ще лъснат върху бургаските спирки догодина.

Попаднах на страхотни разкрития на колеги от Бургас във връзка с отдаването на спирките на концесия.

Във Варна също се действа с подобен размах – поставят се нови, елегантни спирки, чиято цел е не да пазят хората от вятър и студ, а да показват максимално добре рекламата – разположена на тях.

Кметът лъсва върху спирките с наши пари (става дума за Бургас)

Общината си узакони предизборната реклама

Ликът на кмета на Бургас Димитър Николов, както и предизборните му послания най-вероятно ще лъснат върху бургаските спирки догодина. При това съвсем законно, тъй като на сесията през юни мнозинството общински съветници “проспаха” решението, с което узакониха монопола на рекламния бос Красимир Гергов върху спирките в града. В същото това решение съветници, които догодина ще бъдат опоненти на кмета Димитър Николов, с лека ръка му дадоха правото да рекламира дейността си върху спирките, без при това да плати нито лев от джоба си.

Как се случи това, става ясно от нашето разследване.

Красимир Гергов: „Когато бях млад, мислех, че най-хубавото е сексът, после разбрах, че най-хубавото е монополът.

Красимир Гергов: „Когато бях млад, мислех, че най-хубавото е сексът, после разбрах, че най-хубавото е монополът.


На сесията през юни, предвкусвайки лятната отпуска, съветници хвърлиха много усилия да се карат кой точно да вземе спирките на концесия. Припомняме, че кандидатурите, допуснати до участие в конкурс за концесията, бяха на три фирми, всички от София  – “Пиеро 97 МА” ООД, “Идея Комм” и “Нюз Аутдор”.

Начело общинската комисия бе класирала “Пиеро 97” на Красимир Гергов – най-големия рекламен бос в България, комуто принадлежат думите: „Когато бях млад, мислех, че най-хубавото е сексът, после разбрах, че най-хубавото е монополът.
Цитатът е от вестник “Капитал”, който още през февруари 2003 г. предупреждава, как Гергов тихомълком завзема рекламния пазар в страната, обграждайки се с мрежа от рекламни агенции. Същото впрочем се случва и в бургаския конкурс – една от трите фирми, допуснати до участие – “Нюз Аутдор” също е негова, но за това ще стане дума по-нататък.

Сега да се върнем на факта как съветниците проспаха автогола, вкаран им от община Бургас. Въпреки дебатите как Гергов бил близък на ГЕРБ, как щял да махне павилионите, как им обещал билбордове по изборите, концесията на спирките мина с 28 гласа „за”, 7 – „против” и 10 „въздържал се”.

Така “Пиеро 97” получи правото да стопанисва спирките в града, като разполага на тях свои рекламни съоръжения. За това тя ще плати 67 667 лв. и първоначална инвестиция от 2 209 380 лв., за срок от 3 години. С решението “Пиеро 97” получава 174 автобусни спирки от общо 240 в града. Според обясненията на общината, досега тя е отделяла за поддръжка на спирките по 300 000 лв. годишно (да се чудиш за какво, след като спирките са неугледни от години, не се подменят, а за почистването на района около тях отговаря фирма “Титан”, на която се плаща отделно).Според обясненията на червения зам.-кмет Красимир Стойчев “евентуалното реновиране на всички спирки би струвало на общинския бюджет 2.5 млн. лв.”.

Малко предистория

концесионерът получава правото да иска наем както от собствениците на павилиони, така и от собствениците на таксита и автобуси, които спират на спирката.

концесионерът получава правото да иска наем както от собствениците на павилиони, така и от собствениците на таксита и автобуси, които спират на спирката.

От 2008 г. кметът на Бургас Димитър Николов се опитва да прокара идеята за концесия на спирките от градския транспорт. Още в първите проектодоговори бяха констатирани редица нередности – това съобщи и в. “Под лупа” в един от броевете си в края на февруари 2009 г. Тогава вестникът ни би тревога, че в договорите има фрапиращи несъответствия. Най-големият проблем на общинарите, разбира се, бяха хората, работещи на спирките – в проекто-договорите павилионите, много от които единствено препитания на редица семейства, просто трябваше да бъдат разкарани. Хората, работещи по спирките от години, бяха сериозно притеснени за хляба си, още повече, че още със започването на мандата общината с лека ръка премахна редица временни обекти от бургаските улици, като забрави за предизборните си обещания хляб и работа да има за всеки.

Още тогава “Под лупа” предупреди за фрапиращото несъответствие в думите на общината как за нея дейността била “губеща”. В същото време за концесионера ще е печеливша, иначе няма как той да се наеме хем да плаща вноска и да инвестира в спирките, хем да избива от тях печалба. Тогава предложихме, след като дейността е печеливша, да си остане на общината, но нямаше кой да чуе.

Другото, за което предупредихме – концесионерът получава правото да иска наем както от собствениците на павилиони, така и от собствениците на таксита и автобуси, които спират на спирката. Защо? Защото в текста на решението пише така: “Обхватът на спирките съдържа: тротоарното пространство под заслона, тротоарното пространство пред заслона до уличното платно, тротоарното пространство зад заслона, но не повече от три метра, както и по три метра от всяка от страните на заслона. Обхватът на спирките, находящи се в сервитута на път, включва територията под спирковия заслон, площта до пътното платно, както и по два метра спрямо всяка от останалите страни на заслона”.

Този текст показва, че уличното платно е свободно от концесиране. Но има множество спирки, където няма ясно разграничение между тротоара и уличното платно– платното започва направо от заслона, тротоар просто няма. И концесионерът е в правото си да каже: плащай ми, щом спираш тук.

Въпреки разкритията и неудобните въпроси властта си я караше, както знае – в средата на 2009 г. бе направен първи опит предложението на кмета да мине през общинския съвет. Съветниците също повдигнаха въпросите, упоменати от нас – какво ще стане с павилионите, какви ще бъдат правилата на фирмите, които кандидатстват?

Постепенно конкурсът бе нагласен за точно определени хора – общината изостави идеята спирките да се дават една по една, а ги раздели “в комплект” по около стотина спирки всеки – едните от едната страна на пътя, другите – от другата по най-натоварените градски линии. Това автоматично изключи от надпреварата търговци, които можеха да вземат всеки по една спирка.

Най-скандалното обаче бе

Красимир Гергов има дял в News Outdoor

Красимир Гергов има дял в News Outdoor

за концесията да могат да кандидатстват само фирми, занимаващи се с рекламна дейност, което автоматично водеше до две-три възможни имена за цяла България, като най-спрягано беше това на рекламния олигарх Красимир Гергов.

Гергов вече има богат опит в тази дейност. Преди няколко години излязоха данни, че още през 1997г. Софийска община му отдала тайно 101 спирки на концесия.  Справка показва, че от това той е печелил луди пари. Спирките, които Гергов стопанисвал, естествено били на най-апетитните места в центъра и големите комплекси. Бизнесменът плащал на общината по 16 долара месечно за спирка, като в същото време предлагал рекламната площ за по 105 евро за 14 дни.

След като първия път докладната не мина, общинарите я прокараха пак. Най-съществената промяна се състоеше в това, че отпадна скандалното изискване концесионерът да се занимава с рекламна дейност. На теория всяко едно търговско дружество вече можеше да участва в конкурсите. Де факто обаче се получи така, че до крайната надпревара отново бяха допуснати три големи софийски мастодонта, всички занимаващи се с реклама и от трите – две на спрягания за олигарх Красимир Гергов. Лека подробност е фактът, че през “Пиеро 97” са превъртяни милиони от реклами по време на последната предизборна кампания от страна на ГЕРБ, а “Идея Комм” е прибрала към 100 000 лв., но от “Синята коалиция”. Които в комплект (има се предвид ГЕРБ и СДС) управляват община Бургас. Впрочем, “Идея Комм” е отнесла и глоба за разполагане на свои рекламни пана в защитени зони в природен парк “Златни пясъци” през 2007-ма (източник – “Дарик”). Любопитна подробност, която няма как да видим в документите, с които тя е одобрена като надежден кандидат от страна на общината.

Голямото разполагане започна–насреща много неизвестни

Новият дългогодишен стопанин на бургаските спирки (концесията ще остане много след сегашния кмет) вече влезе във владение и усилено започва да разполага новите заслони по спирките.

Новият дългогодишен стопанин на бургаските спирки (концесията ще остане много след сегашния кмет) вече влезе във владение и усилено започва да разполага новите заслони по спирките.

Новият дългогодишен стопанин на бургаските спирки (концесията ще остане много след сегашния кмет) вече влезе във владение и усилено започва да разполага новите заслони по спирките. Първото впечатление, което се набива на очи, че старите спирки не се махат – те си стоят грозни и олющени отзад, а отпред са изперчили покриви новите конструкции на Гергов. Другото впечатление е, че тези заслони са много близо до пътното платно. И макар да са нови и красиви, те са толкова близо до спиращите автобуси, че седналите на тях хора могат да бъдат опръскани с кал от гумите, когато утре лиснат дъждовете и калните реки потекат по пътя.

Другото, което се набива на очи, е рекламният надпис на спирките. Той е на “Нюз Аутдор”, а не на “Пиеро 97”.

Но както стана ясно, в “Нюз Аутдор” Гергов също е съдружник, макар управляващият да е друг. “Нюз Аутдор” е Герговата фирма, която се занимава само със спирки – тя има такива в почти всички големи градове в страната. Но как така концесионерът, одобрен официално от Общинския съвет, е един, а на спирките се появява друг? Може би Гергов е преотдал сам на себе си концесията? Не става ясно. Макар че според решението (това също проспано от съветниците, а може би сторено нарочно), Гергов има право да преотдава предмета на концесията на други. Дори и на себе си.

Подробностите по договора още са обвити в мъгла, макар че общината е длъжна да публикува цялата информация по концесията. Макар решението да е взето още през юни, концесията с Гергов (“Пиеро 97” или “Нюз Аутдор”) липсва. На сайта в раздел “Концесии” се мъдрят подлезите, отдадени преди много години. Но най-важната концесия – тази за спирките, я няма. Няма откъде и да научим кои точно спирки попадат в списъците. Те са (може би умишлено?) премахнати от протокола с решението на общинския съвет от 24 юни. Има много стари проекти на сайта на общината, още от 2008-ма година. Но на тях едва ли можем да се доверим, като се има предвид колко пъти бе прекроявана концесията.

Държавен концесионен регистър вече също няма. От известно време насам Министерски съвет го е премахнал от сайта си. Защо ли?

Благодарствено писмо от президента Георги Първанов се набива на очи в сайта на News OutDoor

Благодарствено писмо от президента Георги Първанов се набива на очи в сайта на News OutDoor

Друга любопитна подробност от историята на “Нюз Аутдор” е, че освен близка с ГЕРБ, същата е в дружески отношения и с президента Георги Първанов. Това научаваме от писмо, изтипосано с гордост на сайта. Там става ясно, че “Нюз Аутдор” се е явила един от основните спонсори на ежегодния бал със сираците, който президентът Георги Първанов организира. За което президентът сърдечно благодари!

Пари на вятъра

„Концесионерът трябва да демонтира съществуващите спиркови заслони, указатели и кошче за отпадъци по спирките за своя сметка и ги предаде на община Бургас съгласно одобрен график”.

Всички сме свидетели на поетапното обновяване на спирките в последните месеци. Поставят се нови заслони, надлежно рекламирани от общината преди известно време. Това можете да видите на новата поща, на гарата – заслоните са съвсем прозрачни, върху тях дори няма налепени афиши. Всички те са платени с пари от бюджета и са съвсем нови. И сега изведнъж излиза, че трябва да бъдат махнати? Ами защо първо са похарчени пари, пък после е изготвен този текст? Това навежда на липса на всякаква информация и хвърляне на пари нахалос. При това на пари, взети от джоба на бургазлии.

Ако някой е имал идея за тази концесия преди месеци, защо е трябвало да се харчат излишни пари за нови заслони, като старите си бяха добри? Нали идеята е да се спести, пък да се харчи новият наемател, който дори трябва да представи проекти за нови заслони по един тертип в 14-дневен срок от подписване на концесията? Къде ще идат сега всички тези прекрасни спирки, сложени преди дни, за които са хвърлени купища пари? Или те просто се подготвят за новия стопанин? Или като се махнат, ще отидат в съставните селища на общината, където няма да има концесия – в Изворище, Маринка, Твърдица? Неясно…. Впрочем, по тези места новият концесионер не разполага спирки. Стоят си старите. Но ще бъдат ли платени те на общината? Пак не е ясно. Нито има откъде да се види.

Черешката на тортата

Стигаме и до най-интересното – как кметът си осигури безплатна реклама точно преди изборите.

Стигаме и до най-интересното – как кметът си осигури безплатна реклама точно преди изборите.

Стигаме и до най-интересното – как кметът си осигури безплатна реклама точно преди изборите. Началната дата на концесията е датата на подписване на договора. Решението е взето на 24 юни, след изтичане на сроковете за влизане в сила, договорът (вероятно) е подписан в края на юли месец. Ето какво още се казва в решението, гласувано от съветниците на 24 юни, в раздел “Задължения на концесионера”: “да предоставя на концедента ежегодно 10% от рекламната площ на изградените в обекта на концесия елементи на градското обзавеждане”.

Какво на практика значи това? Че фирма “Пиеро 97” е длъжна да отстъпва на община Бургас 10% от рекламната площ, т.е., на спирките. Колко точно са 10% обаче не става ясно – дали 10% в количество или във време, това е твърде мъгляво описано. Но пък 10% от всички рекламни площи в рамките на една година са точно месец и нещо, в които общината може да ползва тези площи – всичките! Или – тя получава правото да рекламира каквото й дойде наум, точно месец и половина – това е 10% от рекламната площ в рамките на една година. И тази една година ще се навърши точно във времето на следващите местни избори  – през есента на 2011 г. Разбира се, общината може да ползва различни спирки по 1 през годината за по няколко дни и пак да си навакса 10-те процента, но едва ли е толкова глупава.

Но пък общината – това не е кметът, а сме всички ние. Т.е., всеки от нас има право да участва в тези 10% от рекламната площ. Защото респективно всички ние получаваме парите от концесиите. Но съм готов да се хвана на бас, че през есента на 2011 година там ще лъснат ако не физиономията на кмета и неговите добри другари, то поне “добрите” им дела – във вид на бездушни ремонти, отсечени дървета от улици и преремонтирани неколкократно градски пространства, които с просто око се вижда – нямат нужда от ремонт!

Георги ИВАНОВ

Редакцията на „Под лупа“ се извинява за евентуални пропуски и грешки. Засегнатите имат право на отговор.

Материалът взаимствахме от сайта Под лупа

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *