Кризата предизвика бум на фалшиви търговски промоции

Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров:
Кризата предизвика бум на фалшиви търговски промоции
Десислава Боцева

Г-н Лазаров, какви са последните примери за примамливи промоции на нелоялни търговци?

Примерите са различни. Например една сладкарница рекламира промоция, според която, ако двама души си поръчат нещо, ще получат безплатно разхладителни напитки или кафета. В последствие се оказва, че тези хора не получават обещаното им. Когато потребителите питат защо не си получават промоцията, търговецът обяснява, че нейният срок е изтекъл преди един час. Потребителите са се обадили веднага в комисията, направена е проверка, констатирани са нарушения, съставен е акт и е прекратена нелоялната търговска практика. Друг потребител сигнализира, че се е подвел по табела на обществена пералня с надпис “Само 1 лев сега за 5 кг пране”, но когато решава да се възползва от промоцията, се установява, че вътре има различни услуги на различна стойност и 1 лев не достига за 5 кг пране. Всички тези сигнали говорят за нещо хубаво – че потребителите вече се възползват от свое право. Друго, което мен ме зарадва, беше това, че хората вече гледат цените от менюто при плащане на сметката в заведение за хранене. Това е един от сигналите – човек в заведение вижда едни цени в менюто, а други, съответно по-големи на сметката. По този начин човекът е ощетен и е потърсил правата си. На този търговец също е наложена глоба. Имаме и такъв пример – човек си поръчва храна в дома, като преценява, че така ще му излезе по-евтино, защото доставката е безплатна. Когато му доставят храната, се оказва, че са му начислили сума за доставка. Оправданието на търговеца беше, че промоцията е изтекла преди седмица, а на самата пормоция пишеше, че е безсрочна.

По-голямата част от проблемите, съврзани с рекламации, са за мобилни телефони. Има много такива случаи, в които се поръчват телефони чрез интернет, уж от официални вносители. Потребители си поръчват стоки от тези сайтове, доставят им ги, оказва се, че те са със съмнително качество и искат да ги върнат в седемдневния срок, който им се полага. В последствие се оказва, че продуктите не са от официални вносители, а част от тях бяха предлагани от този търговец като преди това той ги е купил от друго частно лице, по всякаква вероятност от куфарни търговци.

Как реагират браншовите организации на тези практики?

Те са зад гърба ни и реагират непримиримо. Организациите са много активни. Тези порочни практики винаги са съществували под различни форми. Дали няма да се дават касови бележки, дали няма да се поставят етикети – различни са формите. Това е в кръвта на търговците – с цел повече печалба да се правят такива нарушения.

Има ли някаква връзка между зачестилите нелоялни практики и кризата?

Има, да. Когато имаме условия, в които предлагането е повече от търсенето, търговците започват да търсят тези практики. Търговците се страхуват, че стоката им ще остане непродадена и търсят варианти да я продадат. Потребителите трябва да внимават и с разсроченото плащане в частта с лихвения процент, който се договаря.

Вярно ли е, че преди намаления в големите магазини за дрехи цените първо се вдигат и на тяхна база се прави намалението?

Ние нямаме такива сигнали до момента. Но по принцип цените на дрехите трябва да се продават 1 месец на определена цена, за да стане тя базисна за намаление. Но е честа нелоялна практика при обявено намаление на етикетите на дрехите да има само една цена. Тогава потребителят не е осведомен тази цена с или без намалението ли е. Спрямо вашата външност и желание да закупите дадена стока, продавачът решава каква цена да ви каже. Тези практики имат или случаен или организиран характер.

Какво ще посъветвате потребителите?

Да подават сигнали за всяко нарушение. Само така можем да спрем тези нелоялни практики. Трябва още в зародиш да се уловят желанията на търговците да ни измамят. Ако всеки си мълчи, тези практики ще добиват по-голямо влияние. Когато провеката е по сигнал, тогава има по-голямо тежест. Освен това протребителят може да присъства на проверката. За това, когато има нередност, нека хората да се обаждат на 0700 111 22 – таксува се като селищен разговор и е отворена линия 24 часа в денонощието.

www.vsekiden.com

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *